Calvin sa narodil v Seattli, ale jeho tvorba je spätá s Olympiou. Olympia je to hlavné mesto štátu Washington, uprostred ihličnatých lesov, stále tam prší a nachádza sa tam Evergreen State College, kde Calvin študoval. Na tejto vysokej škole sa spoznal s množstvom umelcov a začal pracovať ako dobrovoľník pre komunitné rádio KAOS-FM, ktoré sa vyznačuje svojráznou politikou, 80% hudby, čo tam púšťajú, je z nezávislých vydateľstiev. Rádio si môžte vypočuť cez internet tu. Okrem toho začal písať do rôznych fanzinov, organizovať rôzne hudobné a filmové podujatia.
Najznámejší je ale Calvin ako hudobník. Na vysokej škole založil so Stevom Fiskom kapelu Cool Rays, ktorá však mala krátke trvanie. V roku 1982 sa udiali dve dôležité veci. V lete Calvin zakladá vydavateľstvo K, a vzniká kapela Beat Happening.
Vydavateľstvo K založil Calvin preto, aby mohla byť hudba jeho kamarátov dostupná všade na svete, no pomaly jeho reputácia stúpala a dnes ma na konte množstvo titulov. O tomto vydavateľstve natočila v roku 2000 Heather Rose Dominic dokumentárny film The Shield Around the K. Logo K totiž tvorí štít a v ňom je k. Toto logo si ináč dal vytetovať Kurt Cobain na predlaktie, aby mu, ako povedal, pripomínalo, že má ostať dieťaťom. A chcem varovať, že s Kurtom budem otravovať ešte viac x.
Calvin vlastní aj štúdio Dub Narcotics, kde nahrali svoje prvé veci moji obľúbení Modest Mouse. Ako producent sa podieľal na nahrávaní The Fruit That Ate Itself. Pôvodne to mal byť len 7" singel, ale Calvin bol taký nadšený z ich tvorivosti, že im nechal priestor pri improvizovaní, až sa materiál rozrástol na EP. Chlapci z Modest Mouse to potom komentovali tak, že Calvin spúšťal nahrávanie vždy, keď čo i len zacinkali kľúčami.
A teraz k Beat Happening. Tvoria ho okrem Calvina ešte Bret Lunsford a Heather Lewis, spolužiaci z Evergreen State College. Punk bol prvý, ktorý ukázal, hudbu môže tvoriť hocikto, nie len profíci. Dovtedy ale platilo, že pankáč musí byť drsňák, no a Calvin Bret a Heather ukázali, že to môžu byť aj obyčajní chlapci a či dievčatá (v čase, keď sa rozhodli, že založia Beat Happening, Bret nevedel hrať na žiadny nástroj), spievať pesničky o láske, rozchodoch a tak. Jedny bicie, jedna gitara a Calvinov hlboký, či Heatherin sladký hlas a jednoduché popové melódie. Tí čo potrebujú všetko škatuľkovať pomenovali tento štýl twee, či indie pop. Beat Happening vydali dokopy päť albumov, posledný v roku 1992, ale teoreticky fungujú doteraz, pretože sa nikdy oficiálne nerozpadli. O druhom albume, Jamboree sa vyjadril Kurt Cobain, že je jeden z jeho najobľúbenejších. A práve z neho je aj pesnička Indian Summer.
V roku 1985 založil Calvin s Tobi Vail bočný projekt The Go Team. Skupina fungovala ako duo s tým, že na rôzne pesničky si pozývali rôznych hostí. Na jednej piesni robil gitaru Kurt Cobain, ktorý práve vtedy chodil s Tobi Vail, ale to je už iný príbeh. Hej a hlavne bacha, v názve nie je žiadny výkričník, na rozdiel jednej súčasnej kapely, čo sa volá skoro rovnako a hraje niečo úplne iné.
Ďalší projekt, Dub Narcotics Sound System, pomenovaný podľa štúdia, pozostáva z rôznych kolujúcich spolupracujúcich hudobníkov a jediný stály člen, ktorý sa objavuje na každej nahrávke, je práve Calvin.
S Dougom Martschom z Built to Spill založil Calvin Halo Benders. V piesňach spievajú často obaja súčasne niečo iné, nezávisle na sebe, Calvin so svojim hlbokým a Doug zase vysokým hlasom. Boli celkom úspešní, no Doug sa venoval primárne svojej kapele Built to Spill, preto ich aktivita opadla po treťom albume.
V poslednej dobe sa Calvin venuje sólovej kariére. Vydal dva albumy, ktoré sú po hudobnej aj textovej stránke viac prepracované, ako jeho tvorba z vysokej školy. Osobne považujem jeho zaľúbené piesne za to najlepšie z tejto oblasti, vtipné a romantické zároveň a neuveriteľne originálne, nepoužíva snáď vôbec žiadne klišé. Najčastejšie len jeho hlas a akustická gitara, sem tam nejaké bicie, perkusie a tak, pár piesní je dokonca a capella. Tak vyzerajú aj jeho koncerty, spieva bez mikrofónu, pre malé publikum. Hej a je zásadne proti vekovému obmedzeniu pri vstupe na koncerty, v USA je to ale celkom rozšírené, práve medzi majiteľmi koncertných sál. Aby jeho koncerty teda mohli byť bez vekového obmedzenia (all ages), musel často hľadať rôzne alternatívy, čo ho priviedlo do takých miest ako kníhkupectvá alebo dokonca kostoly. Atmosféra na jeho koncerte teda vyzerá asi takto...
No a v roku 2008 hral vo filme The Lollipop Generation od G.B. Jones a chcem ho strašne vidieť, ale neviem ho zohnať. Sakra.
zdroje a cesty von zároveň:
na stránke K records
interview pre QRD
interview pre KittenPants - silno odporúčam
foto
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára